Temeljita prenova celotne vile Mayer in vrta je potekala v
letu 2009 na pobudo občine Šoštanj ter pod nadzorom ZVKDS OE Celje. Del
sredstev za prenovo je občina pridobila tudi iz skladov EU.
V našem podjetju smo prevzeli vsa restavratorska dela v vili
Mayer in jih s pomočjo zunanjih sodelavcev tudi uspešno zaključili konec
lanskega leta.
Restavratorski posegi so
zajemali restavriranje in rekonstrukcijo stropnih in stenskih poslikav,
restavriranje kamna (portali, ograja...), kovinskih delov (stopniščna ograja,
luči...) in lesenih delov (altan, balkon, vrata,...) ter restavriranje
keramičnih peči.
Za odlično sodelovanje se
zahvaljujemo Alenki Verbič, višji
svetovalki za družbene dejavnosti in županu, prof. Darku Menihu ter vsem ostalim na občini s katerimi smo sodelovali.
Zahvaljujemo se tudi Branki Primc, prof. um. zgodovine, Urški
Kerbavec, univ. dipl. umetnostni zgodovonar,
Gregorju Gojeviću, arhitekt, Saši Piano, krajinski arhitekt, Ivanu Mošmondorju, vodja nadzora ter
vsem Vegradovim delavcem.
Več o restavratorskih posegih bomo po sklopih objavili v kratkem.
(Iz
konservatorskega programa ZVKDS OE Celje. Avtor: Urška Kerbavec, univ. dipl.
umetnostna zgodovinarka; mentor Branka Primc, prof. um. zgodovine.)
Opis
Meščanska vila se nahaja v
severnem delu naselja, na Kajuhovi ulici 9. Ta del naselja spada pod
t. i. šoštanjski trikotnik,
ugrezninsko območje Premogovnika Velenje, ki so ga v približno zadnjih
nekaj več kot desetih letih,
izvzeli iz nameravanega izkopavanja premoga. Od leta 1975 so bile vse stavbe na
tem območju predvidene za rušenje.
Zunanjščina stavbe kaže enostavno
stavbno maso s čopasto streho, ki jo krasi vogalni stolpič s
strmo piramidasto streho. Vrh
stolpiča je okrašen z dekorativnim kovanim zaključkom. Celotna
zunanjščina ima arhitekturno
členitev s horizontalnimi pasovi v pritličju, močno poudarjenimi
šivanimi vogalniki ter okenskimi
obrobami. V pritličju so to le čela s sklepniki, ki sledijo segmentni liniji
oken. Na dvoriščni strani so okna v pritličju pravokotna s profiliranimi
okenskimi policami, brez dodatne členitve. V nadstropju pa so okenske odprtine
poudarjene s pravokotnimi obrobami s sklepniki. Okna so dvokrilna z
nadsvetlobo, z izjemo okna v nadstropju na severozahodni steni ob altanu, ki je
trokrilno z nadsvetlobo. Okenske odprtine v nadstropju pa
poleg pravokotnih obrob s
sklepniki členijo še profilirane okenske police s podokenskimi tablami
v obliki dvojnega pravokotnika.
Pritličje in nadstropje ločuje
profilirani venčni zidec, ki se v enaki obliki ponovi kot strešni zidec.
Celotno stavbo obteka tudi talni zidec, obložen s kamnom. Osrednji likovni
poudarek predstavlja nadstropni leseni altan. Stoji na betonski balustradni
ograji vhodnega podesta kot lesena konstrukcija slopov, lokov in polnil z
bogato rezljano ornamentiko arabesk in zamreženih polj.
Dvokrilna vhodna vrata so v zgornjem
delu zastekljena in varovana z umetelno kovano mrežo. Tla prekrivajo šestkotne
šamotne ploščice. Dvoriščna fasada je sedemosna. Poudarjena je z osrednjim
stopniščnim izzidkom, ki ga prebijajo: vhod v pritličju, pravokotno okno s
členitvijo na sredini, ki prekinja profilirani venčni zidec, ter pravokotno
okno s členitvijo v nadstropju.
Poudarek dvoriščni fasadi daje še
zadnja, sedma os, ki ima v pritličju dodaten stranski vhod, dvignjen na šestih
stopnicah. Nad stranskim vhodom se nahaja še lesen balkonček z nadstreškom,
podpirajo jih štiri kovane, dekorativno oblikovane konzole.
Notranjščina predstavlja tipično
zasnovo meščanske hiše z reprezentančnim komunikacijskim
delom, ki ga sestavljajo: vhodna
veža, stopnišče ter veža v nadstropju. Stene vhodne veže členijo pilastri. Med
njimi so vhodne odprtine v pritlične prostore, ki so opremljene s kasetiranimi
vrati.
Na polnih stenah vhodne veže so
polja, ki s štukiranimi profili ponazarjajo slepe vratne odprtine. V osrednjem
delu veže sta pod stropom z akantovimi listi okrašeni konzoli, ki nosita
preklado. Strop veže krasi še štukirani motiv baročno oblikovane kartuše z
rastlinsko ornamentiko. Talno površino pred glavnim vhodom, pritlično vežo in stopnišče
prekrivajo šestkotne šamotne ploščice v obliki satovja, črne, rdeče in bele
barve.
Ostali prostori v pritličju so
brez likovno – arhitekturnih poudarkov. Imajo ravne stropove, tla prekriva klasični
parket. Vratne odprtine so danes brez kasetiranih vratnic. Dvoramno stopnišče
ima bogato, z viticami oblikovano kovano ograjo s kovanim kandelabrom – svetilko,
ki je danes uničena. V nadstropju stopnišče od veže loči novejši vetrolov. Nadstropje
je zasnovano kot piano nobile.
Pod stropom veže v nadstropju se
spet pojavijo konzole, ki so enako oblikovane kot tiste v pritličju. Tukaj gre
za štiri konzole, ki poudarjajo osrednji prostor veže, vendar brez štukirane
ornamentike na stropu. Talna keramika je nežnejše strukture in vzorca.
Dvokrilna vrata, ki vodijo iz
veže v osrednji dvoranski prostor, krasijo dekorativna barvna stekelca v
tehniki vitraja. Strop osrednjega dvoranskega prostora krasi poslikava z
romboidnimi in kvadratnimi polji, v katerih je naslikana stilizirana rastlinska
ornamentika. Strop je raven, tla
prekriva klasični parket, iz
prostora je izhod na leseni rezljani altan.
V prostorih jugozahodnega dela
nadstropja sta se ohranili dve lončeni peči z neorenesančno motiviko na
pečnicah. Prostori so med seboj povezani s prehodi s kasetiranim stavbnim
pohištvom.
Podstrešje je urejeno kot
umetniška delavnica. Tla prekrivajo lesene podnice, tudi strop in stene
so v celoti obložene z lesom.
Železna vrata, ki vodijo na podstrešje so protipožarna. Vila je v jugozahodnem
delu tudi podkletena, prostori imajo plitke kapaste oboke z močno izraženimi
oprogami.
Ostanek nekdanjega mogočnega vrta
vile je neznaten. Ohranjen je le del travnate površine ob
glavni in stranskih fasadah,
posejan z nekaj drevesi in grmičevjem. Vila Mayer je bila zgrajena v začetku
20. stoletja v stilu poznega historizma in predstavlja odličen primer meščanske
vile. S svojo slikovito zunanjo podobo, obogateno z arhitekturnimi simboli kot so:
vogalni stolpič, leseni rezljani altan, kvalitetna izvedba fasadnih elementov
ter bogato krašena notranjščina, ponazarjajo družbeni status in okus lastnika.
Vila Mayer se s svojo
arhitekturno celovitostjo, dobro ohranjenostjo ter likovno – arhitekturno
kvaliteto, uvršča med
najpomembnejše arhitekturne spomenike v občini Šoštanj. Kot umetnostni
in arhitekturni spomenik
lokalnega pomena je bila razglašena z odlokom o razglasitvi kulturnih
spomenikov v občini Šoštanj,
Uradni list Občine Šoštanj, št. 3/2006-3.
Odvetnik dr. Franc Mayer (1866–1940), za Šoštanj pomembna in
vplivna javna osebnost, je dal
vilo postaviti predvidoma leta 1905. Leta 1928 je postal
šoštanjski župan, od leta 1926 naprej pa
je deloval tudi kot podnačelnik upravnega odbora meščanske
šole. Na njegovo pobudo je mesto
Šoštanj med leti 1929–1931 dobilo vodovod.*
Dr. Mayer je s svojo družino
gojil pestro družabno življenje. Veliko so brali, imeli so tudi bogato
knjižnico, pretežno v nemškem
jeziku. Prijateljevali so z mnogimi intelektualci, ki so bili del
takratne elitne šoštanjske
družbe. Pogosto so prirejali zabave in druženja s prijatelji. Na vrtni parceli,
ki je bila takrat seveda precej večja od današnje, pa so s pridom uporabljali
teniško igrišče. Mayerjevi so si dom uredili tako, da je bivalni del
predstavljalo nadstropje. V osrednjem
dvoranskem prostoru je bil urejen
dnevni prostor z jedilnico. Kuhinja s shrambo je bila v vzhodnem delu
nadstropja. Prostor na severovzhodni strani nadstropja, ter prostora na jugozahodni
strani pa so bili namenjeni drugim bivanjskim funkcijam.
V severozahodnem delu pritličja
sta bili urejeni odvetniška pisarna na zahodni strani ter knjižnica
na vzhodni strani. Stranke so v
odvetniško pisarno vstopale skozi vrata v stolpiču, ki so jih po
vojni predelali v okno. Skozi
stranski vhod na dvoriščni strani se je vstopalo v pralnico in
umivalnico. Vitel ob stranskem
vhodu na dvoriščni strani so uporabljali za transport kurjave v
nadstropje. Temu namenu je služil
tudi balkon v nadstropju, nad stranskim vhodom. Vsako
nadstropje pa je imelo svoje
sanitarne prostore v jugovzhodnem delu, ob stopnišču. V kleti so
imeli sode z vinom in
jabolčnikom, del kleti pa je bil namenjen shrambi. V njej so bila posebna
korita z zemljo, namenjena pa je
bila prezimovanju vrtnin.
Vrt s parkom je bil pred drugo
svetovno vojno, ko je bil precej poškodovan, urejen v angleškem
stilu. Ob poti do vhoda so stale
akacije, na severovzhodni strani je bilo teniško igrišče, na
dvoriščni strani pa kokošnjaki
ter zelenjavni vrt, ograjen s pušpanom. Dvoriščna fasada je bila
obdana z vzpenjavkami. V
parkovnem delu za vrtom in kokošnjaki so stala mnoga različna
drevesa, med njimi tudi ciprese,
različne vrste ceder, gladki bor, javor, magnolije. Celotna parcela
je bila ograjena z javorjevo živo
mejo. Ob njej so rasle tudi leske, ribez in različne vrste vrtnic. Na koncu
poti, ki je razdeljevala parkovni del na pol, je bilo razpelo. Park vile se
zaradi gradnje šolske telovadnice Ivana Röcka – Bibe ni ohranil. Vilo sta sin
in hči dr. Mayerja z darilno pogodbo izročila družini De Costa, ki je živela z
njima kot podnajemniška družina.
Vso stilno pohištvo so po dedovanju vile dostavili Mayerjevim
sorodnikom v Slovenske Konjice, družini Pipuš.. De Costovi so v vili živeli še
do leta 1983, ko so jo morali prodati Premogovniku Velenje. Danes je v uporabi
članov Društva šaleških likovnih umetnikov le podstrešje, medtem ko so drugi
prostori v vili neizkoriščeni.
Stanje, posegi, opremljenost
Sama stavba je relativno dobro
ohranjena, saj je bila ves čas večinoma dobro vzdrževana in tudi
obnovljena. Obnova vile je
potekala postopoma, pod okriljem Premogovnika Velenje, večinoma
med leti 1984–1996. V letih 1984
in 1987 so se vršila dela obnove elektroinštalacij in sanacija
kleti. Leta 1992 so obnovili
fasado in strešno kritino. Takrat so zamenjali tudi nekatera okna v
pritličju in nadstropju, ter
dvojna vrata, najbrž na dvoriščni fasadi. Leta 1996 pa je sledila še
sanacija stropa nadstropja, za
potrebe ureditve podstrešja. Na zunanjščini je precej okrnjen umetelno rezljani
leseni altan, saj mu na določenih mestih manjkajo rezljana lesena okrasna
polnila, poškodovana je baza enega od slopičev, tla pa se posedajo.
Problem notranjščine predstavlja
nivo tal v pritličju in nadstropju, saj se poseda v vhodni in
nadstropni veži, ter v nakaterih
drugih prostorih. Tlak v pritličju in ploščice v nadstropju so na
določenih mestih poškodovane
zaradi posedanja tal. Parket v pritličju je po vseh prostorih še
dodatno prekrit z različnimi PVC
podi. Stropovi so v vseh prostorih ravni, stene so belo beljene
in razen štukatur ter konzol v
veži pritličja in nadstropja, brez posebnosti. Štukature in konzole so
večkrat prebeljene in delno
poškodovane. Dvokrilna vrata, ki vodijo iz nadstropne veže v dvoranski prostor,
krasi vitraj. Sestavljen je iz rdečih, modrih, zelenih in brezbarvnih stekelc,
ki so na določenih mestih razrahljana, ponekod pa manjkajo.
V slabšem stanju je stropna poslikava dvoranskega prostora v
nadstropju, saj so na določenih mestih poškodbe nekdaj nameščenih neonskih
luči. V prostoru stoji klavir starejše izdelave (prva polovica 20. stoletja),
ki so ga dobili v dar šaleški likovniki. Vila ima v vseh prostorih nameščene
neprimerne neonske luči. Toplotne in elektro inštalacije so v vseh prostorih
nameščene po stenah, na vidnem mestu.
P.S. Med obnovo smo v več prostorih in na hodnikih odkrili
še dodatne poslikave, ki v tem
programu niso
zajete, ker so bile prekrite z beleži.
Luka Bogovčič